Volkskrant 14 november 2012 Directeur Mediafonds voelt zich gepasseerd: ‘Publieke omroep gaat juist korten op documentaires’


Beeld uit de nieuwe documentaire Karsu van Mercedes Stalenhoef.
INTERVIEW Directeur Hans Maarten van den Brink van het Mediafonds voelt zich gepasseerd door de Publieke Omroep.

‘Een overval’ en ‘slecht gedrag’. Zo betitelt directeur Hans Maarten van den Brink van het Mediafonds de plotselinge aankondiging van de Publieke Omroep (NPO) de financiering van hoogwaardig drama en de artistieke documentaire vanaf 2017 te willen overnemen.

Het Mediafonds dreigt te verdwijnen. Het kabinet wil het fonds – dat per jaar 16 miljoen euro steekt in onder meer drama en documentaire – per 2017 opheffen. De NPO maakte maandagavond bekend de financiering van deze kwetsbare genres als ‘topprioriteit’ te garanderen. Maar volgens Van den Brink probeert de NPO actievoerende documentairemakers zand in de ogen te strooien. ‘Vanaf volgend jaar begint de NPO 16 miljoen per jaar weg te halen bij drama en documentaire. Ik zou zeggen: maak dat eerst ongedaan.’

De betere documentaire wordt gered, dat zou u toch blij moeten stemmen?
Van den Brink: ‘Als de NPO te goeder trouw was geweest, was er eerst een gesprek met de sector en ook met ons geweest. Als de Volkskrant de Diemer Stadsbode wil overnemen, mag je toch ook verwachten dat de hoofdredacteur een telefoontje pleegt? Maar zo zijn kennelijk de manieren. Dat deze aankondiging vlak voor de opening van het IDFA komt, waar documentairemakers willen gaan protesteren, kan nauwelijks toeval zijn.’

Wat is dan volgens u de bedoeling?
‘De boodschap van de NPO is: vreest niet, alles komt goed. Stop maar met actievoeren. Maar in werkelijkheid is de NPO bang dat als het Mediafonds wel blijft bestaan, hij zelf alsnog die 16 miljoen euro zal moeten inleveren. Dit is een zet om de eigen organisatie te ontzien.’

Maar of het geld nu komt van het Mediafonds of van de NPO, het gaat toch om de inhoud?
‘De NPO volgt het advies op van de Boston Consultancy Group om aan ‘tv-programmatische efficiency’ te doen. Meer herhalingen, minder drama en documentaires. Dat gaat er dus juist ten koste van. Deze nieuwe zet, een hele sector tot lovebaby verklaren, is inconsistent.’

Maar wat is de toegevoegde waarde van het Mediafonds?
‘De reden voor onze oprichting, 24 jaar geleden, was dat anders dit soort artistieke documentaires en drama niet wordt gemaakt. Die kwetsbare categorie behoeft steun, want anders worden er alleen maar sappige en behapbare producties gemaakt. En verwar dat niet met ‘moeilijk’. Ook Zij gelooft in mij is gemaakt met steun van het Mediafonds.’

NPO-bestuurslid Shula Rijxman heeft gegarandeerd dat dit blijft gebeuren.
‘Als de publieke omroep zwart op wit vastlegt dat de mondeling beloofde 14 miljoen euro vanaf 2017 naar de kwetsbare documentaire en artistiek drama gaat, dan is er geen reden om het Mediafonds nog te laten voortbestaan. Dan is ons doel bereikt. Maar mijn ervaring met Hilversum is dat beloftes niet worden nagekomen. Sommige omroepen zullen zeggen dat ze het geld helemaal niet aan al die artistieke onzin willen besteden. De NPO gaat eerst vier jaar snijden, en dan pas, met geld dat nu bij het Mediafonds ligt, er een topprioriteit van maken. Maar zelfs die belofte is boterzacht.’

Dit bericht is geplaatst in Film. Bookmark de permalink.

Geef een reactie